الاثنين، 15 أغسطس 2011

mercy in the quran


take not life, which Allah hath made sacred, except by way of justice and law: thus doth He command you, that ye may learn wisdom.

وَلا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاّ بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (151



فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ

(البقرة 193).



Let there be no hostility except to those who practise oppression.

________________________________________



وَقٰتِلوا فى سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقٰتِلونَكُم وَلا تَعتَدوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ المُعتَدينَ ﴿١٩٠﴾

Fight in the cause of Allah those who fight you, but do not transgress limits; for Allah loveth not transgressors.



ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجٰدِلهُم بِالَّتى هِىَ أَحسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ﴿١٢٥﴾



Invite (all) to the Way of thy Lord with wisdom and beautiful preaching; and argue with them in ways that are best and most gracious: for thy Lord knoweth best, who have strayed from His Path, and who receive guidance



فَاصفَح عَنهُم وَقُل سَلٰمٌ ۚ فَسَوفَ يَعلَمونَ ﴿٨٩﴾



But turn away from them, and say "Peace!" But soon shall they know!



خُذِ العَفوَ وَأمُر بِالعُرفِ وَأَعرِض عَنِ الجٰهِلينَ ﴿١٩٩﴾



Hold to forgiveness; command what is right; But turn away from the ignorant.



فَبِما نَقضِهِم ميثٰقَهُم لَعَنّٰهُم وَجَعَلنا قُلوبَهُم قٰسِيَةً ۖ يُحَرِّفونَ الكَلِمَ عَن مَواضِعِهِ ۙ وَنَسوا حَظًّا مِمّا ذُكِّروا بِهِ ۚ وَلا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلىٰ خائِنَةٍ مِنهُم إِلّا قَليلًا مِنهُم ۖ فَاعفُ عَنهُم وَاصفَح ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُحسِنينَ﴿١٣﴾



"There has already been for you a Sign in the two armies that met (in combat): One was fighting in the cause of Allah, the other resisting Allah. these saw with their own eyes Twice their number. But Allah doth support with His aid whom He pleaseth. In this is a warning for such as have eyes to see."



وقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم -مبينًا الغرض الأساسي من بعثته النبوية السامية-: (إنما بُعثت لأتمم مكارم الأخلاق)

ومكارم الأخلاق هذه هي الأساس في حفظ حقوق الآخرين، وعدم الاعتداء، وسلامة المجتمع، ومن ثم التقليل من الخسائر بما يضمن للآخرين التعايش بالصورة الإنسانية الصحيحة.



وفي الحرب ضرب الرسولُ الكريم أروعَ المثل على الرحمة والعدل والتفضل ومراعاة أعلى آدابها الإنسانية؛ ففي قتاله لا يَغدر ولا يفسد ولا يَقتل امرأة أو شيخًا أو طفلا، ولا يَتبع مُدبرا، ولا يُجهز على جريح، ولا يُمثِل بقتيل، ولا يسيء إلى أسير، ولا يلطم وجها، ولا يتعرض لمسالم.



فمن وصايا النبي صلى الله عليه وسلم لأمراء السرايا والجيوش:



فعن بريدة رضي الله عنه قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا أمّر أميرًا على جيش أو سرية أوصاه في خاصته بتقوى الله عز وجل وبمن معه من المسلمين خيرًا ثم قال: (اغزوا باسم الله في سبيل الله، قاتلوا من كفر بالله، اغزوا ولا تغُلّوا ولا تغدروا)

ويقول صلى الله عليه وسلم: (إن الغادر يُنصب له لواءٌ يوم القيامة فيُقال: هذه غَدْرة فلان بن فلان)



وقال صلى الله عليه وسلم: (لكل غادرٍ لواء يوم القيامة يُعرف به)



وقال أيضًا: (لا تقتلوا ذرية ولا عسيفًا) ولا تقتلوا أصحاب الصوامع)



وقد رأى الرسول صلى الله عليه وسلم في إحدى الغزوات (غزوة حنين) امرأة مقتولة فغضب وقال: (ما كانت هذه تُقاتِل)



ولا شك في أن النهي عن قتل الضعفاء، أو الذين لم يشاركوا في القتال، كالرهبان، والنساء، والشيوخ، والأطفال، أو الذين أجبروا على القتال، كالفلاحين، والأجراء (العمال) شيء تفرد به الإسلام في تاريخ الحروب في العالم، فما عهد قبل الإسلام ولا بعده حتى اليوم مثل هذا التشريع الفريد المليء بالرحمة والإنسانية، فلقد كان من المعهود والمسلّم به عند جميع الشعوب أن الحروب تبيح للأمة المحاربة قتل جميع فئات الشعب من أعدائها المحاربين بلا استثناء



فحياة الإنسان لدى النبي الكريم مصونة لا يجوز التعرض لها بالترويع أو الضرب أو السجن أو الجلد



فعلى أساس احترام النفس الإنسانية كان الرسول صلى الله عليه وسلم يربي أصحابه



والرسول صلى الله عليه وسلم يوفي بالعهود والوعود التي يقطعها على نفسه، ويشدد على نفسه إلى أقصى مدى حقنا للدماء.



وما أروعَ قولَ الرسول صلى الله عليه وسلم يوم الحديبية: "والله لا تدْعوني قريشٌ إلى خُطَّة توصل بها الأرحام، وتعظم فيها الحُرُمات إلا أعطيتهم إياها"



The Messenger of Allah peace be upon him - indicating the primary purpose of the prophetic mission of the High Commissioner: - (I was sent to complete good morals)

And morals this is the basis for the preservation of the rights of others, and non-aggression, and community safety, and then reduce the losses to ensure the coexistence of other human right image.



In the war hit the Holy Prophet the finest example of the compassion, justice and kindly, and taking into account the higher literature of humanity; In the fight does not betray it does not invalidate does not kill the woman or old man or child, do not follow a deliberate, not equipped with a wounded, and does not represent Baktil, not detrimental to the prisoner, and slugging face, are not subject to peaceful.



It is the commandments of the Prophet peace be upon him for the princes and armies Saraya:



It was narrated that Buraydah may Allah be pleased with him said: The Messenger of Allah peace be upon him if was healed, the army or secret advised him in his fear of Allah Almighty and including Muslims who better, then he said: (invade in the name of God in the way of Allah, they fought them so that invade do not boil or Ngdroa)

He says peace be upon him: (The treacherous focus his banner on the Day of Resurrection will be said: This is treachery So and so)



He said peace be upon him: (for each left the brigade known as the Day of Resurrection it)



He also said: (Do not kill any children or Asiva) do not kill the owners of silos)



He saw the Prophet peace be upon him in one of the invasions (Battle of nostalgia) a murdered woman became angry and said: (What was the fight)



There is no doubt that the prohibition on killing the weak, or who did not participate in the fighting, Kalrhban, women, elders, children, or who were forced to fight, peasants, and wage earners (workers) something the uniqueness of Islam in the history of wars in the world, what era before Islamor after the date of such legislation unique is full of mercy and humanity, has been entrusted with and accepted by all peoples, the wars allowing a belligerent nation, killing all classes of people from their enemies combatants, without exception,



Rights in the lives of the Holy Prophet shall not be permissible exposure intimidation or beatings, imprisonment or skin



On the basis of respect for the human soul was the Prophet peace be upon him raising his friends



And the Prophet, peace be upon him Yoffie covenants and promises of the same, and stresses the same to the fullest extent of the bloodshed.



How great words of the Prophet peace be upon him on Hudaybiyah: "God does not call me Quraish to plan reached by the ties of kinship, and maximize the privacy but I have given them"

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق