بسم اللّه الرحمن الرحيم
مال كے فتنه ہونے كا مطلب
از: ڈاكٹر محمد اكرم ندوى
آكسفورڈ
ممبئى كى ڈاكٹر سيد حنا فاطمه عربى زبان كى پروفيسر ہيں، اور قرآن كى تعليمات كى اشاعت ميں ہمه تن مشغول، حال ہى ميں انہوں نے خواتين ميں تجارت كو فروغ دينے كى مہم كا آغاز كيا ہے، قرآن وحديث سے حلال مال كمانے كى ترغيب معلوم ہوتى ہے، مگر قرآن ميں مال كو فتنه بهى كہا گيا ہے، جس سے مال كى مذمت كا شبهه ہوتا ہے، انہوں نے مجهـ سے سوال كيا ہے كه اس اشكال كا جواب لكهوں تاكه ان كى شاگرداؤں ميں جو الجهن ہے وه دور ہو جائے۔
جواب
دنيا كے اندر انسانوں كى پاكيزگى، بلندى اور استغناء كے دو اہم ذرائع ہيں، ايكـ علم اور دوسرے مال، خواتين كو بهى ان دونوں ميدانوں ميں آگے بڑهنے كى ضرورت ہے، عورتيں جس قدر تعليميافته ہوں گى اسى قدر مسلم معاشروں سے جہالت، كفر، شركـ، بدعات، فسق اور اوہام پرستى كى تاريكياں دور ہوں گى، ابهى تكـ بر صغير ميں عورتوں كى تعليم پر سنجيدگى سے غور نہيں كيا جا رہا ہے، زياده تر لوگ بدرجۂ مجبورى عورتوں كى تعليم كے قائل ہيں، وه اصولى طور پر يه ماننے كے لئے تيار نہيں كه تعليم عورتوں كا بنيادى دينى اور انسانى حق ہے۔
اسى طرح مالى خود كفالتى بهى عورتوں كو عزت دے گى، اور ان كے خاندانوں كے مسائل حل كرنے ميں معاون ہوگى، كتنى عورتيں بيوه ہيں، يا بہت غريب ہيں، اگر انہوں نے ملازمت يا تجارت كے ذريعه مال كمانے كى تگ ودو كى تو يه يقينا بہت بڑا جہاد ہوگا، يه جہاد بچوں كى تربيت اور گهريلو ذمه داريوں كے ساتهـ بهى ممكن ہے، ام المؤمنين حضرت خديجه رضي الله عنہا سے ليكر اب تكـ بے شمار عورتوں نے اس سلسله ميں اچهى مثاليں قائم كى ہيں، ملازمت اور تجارت ميں تجارت كو بہر حال ترجيح حاصل ہوگى، ترجيح كے وجوه بڑى حد تكـ ظاہر ہيں۔
مال كے فضائل بے شمار ہيں، قرآن كريم ميں مال كو انسان كے قيام وبقا كا ذريعه بتايا گيا ہے، "ولا تؤتوا السفهاء أموالكم التي جعل الله لكم قياما" سورة النساء 5، اور جيسا كه آپ نے فرمايا حديثوں ميں حلال مال كمانے كى ترغيب آئى ہے، اور عقل بهى مال كى اہميت كى قائل ہے۔
سوال يه ہے كه ان آيتوں "إنما أموالكم وأولادكم فتنة" سورة التغابن 15، "واعلموا أنما أموالكم وأولادكم فتنة" سورة الأنفال 28 ميں مال كو فتنه كيوں كہا گيا ہے؟ اس سوال كا جواب دينے سے پہلے مناسب ہے كه لفظ فتنه كى تشريح كردى جائے، الراغب الأصفهانى نے مفردات القرآن ميں لكها ہے: "أصل الفتن: إدخال الذهب في النار؛ لتظهر جودته من رداءته" يعنى اس ماده كے اصلى معنى يه ہيں كه سونے كو آگ ميں ڈال كر اس كا كهرا كهوٹا الگ كيا جائے، اسى سے اس كے معنى ميں امتحان وآزمائش بهى آگيا ہے، چنانچه الله تعالى كا ارشاد ہے: "ونبلوكم بالشر والخير فتنة" سورة الأنبياء الآية ٣٥.
جب الله تعالى كسى چيز كے ذريعه انسانوں كو آزماتا ہے تو ضرورى نہيں كه وه چيز خود برى ہو، فتنه والى دونوں مذكوره بالا آيتوں ميں مال اور اولاد كو فتنه كہا گيا ہے، يه دونوں چيزيں خدا كے عظيم انعامات ميں سے ہيں، سورۂ نوح ميں فرمايا گيا ہے " فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا يرسل السماء عليكم مدرارا ويمڈكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا"۔
لوگ فتنه كے لفظ سے مال كى مذمت پر استدلال كرتے ہيں، كوئى نہيں جو اولاد كى مذمت كا قائل ہو، حالانكه دونوں كو ايكـ ساتهـ فتنه كہا گيا ہے۔
يه ياد ركهيں كه جب خدا نعمتيں ديتا ہے تو انسان پر دو ذمه داريان عائد ہوتى ہيں:
ايكـ يه كه نعمت پاكر نعمت دينے والے كو بهول نه جائے، بلكه اپنے مولى كا شكر ادا كرے، اس كى اطاعت پہلے سے بڑها دے، اور نا فرمانيوں سے بچے۔
دوسرے يه كه اس نعمت ميں اس كے بندوں كو بهى شريكـ كرے، چنانچه جب مال بڑهے تو ضرورى ہے كه زكات ادا كى جائے، رشته داروں كا خيال ركها جائے، اور جو بهى كار خير ہوں ان ميں پيش پيش رہنے كى كوشش كى جائے۔
اگر آپ ان دونوں ذمه داريوں كو بخوبى انجام ديں تو آپ مال كے امتحان ميں كامياب ہيں، الله تعالى ہم سب كو شكر گزار بندوں ميں سے بنائے، آمين۔
*In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful*
# The Meaning of Wealth Being a Trial
*By: Dr. Muhammad Akram Nadwi, Oxford*
(_Translated with AI , prompted by Dilwar Ali_)
Dr. Syeda Hina Fatima from Mumbai is an Arabic language professor, and she is deeply engaged in spreading the teachings of the Qur'an. Recently, she has initiated a campaign to promote entrepreneurship among women. It appears that the Qur'an and Hadith encourage earning lawful wealth. However, the Qur'an also refers to wealth as a *fitnah* (trial), which might give the impression that wealth is condemned. She has asked me to write a response to clarify this issue, so that her students may overcome any confusion.
*Response*
In this world, there are two significant means for human beings to achieve purity, elevation, and self-sufficiency: one is knowledge, and the other is wealth. Women also need to advance in both these areas. The more educated women are, the more the darkness of ignorance, disbelief, polytheism, innovations, corruption, and superstition will be dispelled from Muslim societies. Unfortunately, in the Indian subcontinent, serious consideration has not yet been given to women's education. Most people only support women’s education out of compulsion, and they are not willing to accept, in principle, that education is a fundamental religious and human right of women.
Similarly, financial independence will also give women dignity and help resolve the issues facing their families. Many women are widows or very poor. If they strive to earn money through employment or business, it will undoubtedly be a significant *jihad* (struggle). This *jihad* is possible even while raising children and fulfilling household responsibilities. From the time of Umm al-Mu'minin (Mother of the Believers) Khadijah (may Allah be pleased with her) until now, countless women have set excellent examples in this regard. Employment and business both have their merits, but business will always be preferable, and the reasons for this preference are quite evident.
The virtues of wealth are countless. The Qur'an describes wealth as a means for human sustenance and survival: "And do not give the weak-minded your property, which Allah has made a means of sustenance for you." (Surah An-Nisa 4:5). As you mentioned, there are Hadiths that encourage earning lawful wealth, and reason also acknowledges the importance of wealth.
The question arises: why is wealth referred to as a *fitnah* (trial) in these verses: "Your wealth and your children are but a trial." (Surah At-Taghabun 64:15) and "And know that your properties and your children are but a trial." (Surah Al-Anfal 8:28)? Before answering this question, it is appropriate to explain the term *fitnah*. Al-Raghib al-Isfahani has written in his book *Mufradat al-Qur'an*: "The origin of *fitnah* is to put gold in the fire to distinguish its pure from its impure parts." Thus, the primary meaning of this word is to test something by putting it through a trial, as Allah says: "And We test you with evil and with good as trial; and to Us you will be returned." (Surah Al-Anbiya 21:35).
When Allah tests people through something, it is not necessary that the thing itself is evil. In both the aforementioned verses, wealth and children are described as trials. These are among God's greatest blessings. In Surah Nuh, it is said: "And said, 'Ask forgiveness of your Lord. Indeed, He is ever a Perpetual Forgiver. He will send [rain from] the sky upon you in [continuing] showers and give you increase in wealth and children and provide for you gardens and provide for you rivers.'" (Surah Nuh 71:10-12).
People argue from the term *fitnah* to condemn wealth, but no one claims that children are condemned, even though both are mentioned together as a *fitnah*.
Remember, when God bestows blessings, two responsibilities fall upon the recipient:
1. The first responsibility is not to forget the Giver of the blessing upon receiving it, but to thank your Master, increase in obedience, and refrain from disobedience.
2. The second responsibility is to share this blessing with others. For instance, when wealth increases, it is necessary to pay *zakat*, take care of relatives, and strive to be at the forefront of all good deeds.
If you fulfill these two responsibilities properly, you will be successful in the trial of wealth. May Allah make us all among the grateful servants. Ameen
عرض الترجمة
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق