السبت، 30 يوليو 2022

دربارهٔ آغاز سال هجری

 

دربارهٔ آغاز سال هجری
عمر بن الخطاب ـ رضی الله عنه ـ هجرت پیامبر ﷺ ـ و نه ولادت ایشان ـ را سرآغاز تاریخ اسلامی قرار داد؛ خلافِ اهل کتاب که تاریخ خود را با تولد عیسی مسیح آغاز نمودند. چرا که امت اسلام امت عمل است نه امت مناسبت‌ها و سالگردها.
می‌توان برای آغاز تاریخ هجری این سخن الله متعال را در نظر داشت که می‌فرماید: ﴿لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ﴾ (بی‌شک مسجدی که از روز نخستین بر پایهٔ تقوا بنا شده سزاوارتر است که در آن [به نماز] ایستی). خداوند بنای این مسجد (مسجد قبا) را نخستین روز دانسته و این اولین روز هجرت بود. این را سهیلی از صحابه نقل کرده است.
سال هجری یک چرخهٔ زمانی است همانند چرخهٔ روز و شب و هفته و ماه و قرن، و [در کتاب و سنت] اساسی برای تبریک گفتن آن ندیده‌ام، اما اگر این تبریک به صیغهٔ دعا یا یادآوری باشد خوب است.
برای آغاز و پایان سال [هجری] احکام شرعی خاصی ـ چه قولی و چه فعلی ـ به اثبات نرسیده و فضیلتی برای آن ذکر نشده است. تاریخ هجری در خلافت عمر بن الخطاب ـ رضی الله عنه ـ تنظیم گردید.
هر کسی سال مخصوص به خودش را دارد که از [تاریخ] تولد او شروع می‌شود و این عمر حقیقی اوست. اما سالی که از مُحَرم شروع می‌شود تنها برای تنظیم تاریخ است. از تو دربارهٔ سال [های عمر] خودت سوال خواهند کرد، نه سال تقویم!
شیخ عبدالعزیز طریفی
عرض الترجمة
قد تكون صورة ‏نص‏
أنت و٣٩٦ شخصًا آخر
٢٧ مشاركة
أعجبني
تعليق
مشاركة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق