الاثنين، 28 يناير 2019

✅سلطان سلیمانی قانونی

سلطان سلیمانی قانونی
وقتی سلطان سلیمان در اثنای سفر به وین، پیش از نبرد زیکتور از دنیا رفت، جسدش را به استانبول بازگرداندند؛ در اثنای تشییع دریافتند که وی وصیت کرده که همراه او، صندوقی را در قبرش بگذارند؛ علماء از این وصیت در تعجب مانده و گمان کردند که این صندوق مملو از پول است، از این رو اجازه ندادند که در زیر خاک مدفون گشته و به این شکل تلف شود، در نتیجه دستور دادند که صندوق را بگشایند... وقتی صندوق را گشودند، علما به وحشت افتادند، زیرا صندوق پر بود از فتاوی آنان که سلطان می خواست بدان وسیله در قیامت و در روز محاسبه از خود دفاع نماید.
شیخ ابو مسعود مفتی دولت عثمانی گریسته و فرمود: خودت را نجات دادی سلیمان؛ اگر ما فتوای نادرستی صادر کنیم، کدامین آسمان سایه ی ما گشته و کدامین سرزمین ما را تحمل می کند؟
از وی روایت کرده اند که گفت: «وقتی فوت کردم، دستم را از تابوت بیرون نمایید تا تمام مردم ببینند و بدانند که اگر پادشاه هم باشی، با دست خالی از دنیا می روی»
سیرت سلطان سلیمان این است؛ نه آنچه تحت عنوان حریم سلطان به خورد مردم داده اند؛ سریالی کثیف، کانال ها و بازیگرانی که چهره این قهرمان مجاهد را زشت جلوه داده اند. مساحت دولت این قهرمان بزرگ بالغ بر 24 میلیون کیلومتر بود، مساحتی که امروزه 40 دولت را شامل می شود.
ایشان شاعر و خطاطی چیره دست بود؛ وی 8 مرتبه قرآن کریم را به دست خود نوشت. و بر چندین زبان آگاهی داشت، از جمله زبان عربی و ملقب به سلطان فرهنگیان و پادشاه فرهنگی بود.
ایشان 47 سال حکومت کرد که 10 سال از این دوران را بر پشت اسب، در راه خداوند متعال جنگید و در طی این سال ها 13 حمله نظامی را رهبری کرد.
در زمان حکومت ایشان صربستان، مجارستان، جنوب اوکراین، رومانی و بلاد قفقاز فتح شد و نیروهایش به اتریش در قلب اروپا رسیدند.
در عهد ایشان الجزائر و لیبی از اشغال اسپانیا و عراق از اشغال صفوی ها و نیز بحرین و یمن آزاد شدند و سواحل خلیج از ناوگان پرتغالی های صلیبی پاکسازی شد.
سلطان سلیمان در امور داخلی کشور فرانسه دخالت کرده و آن را یکی از ولایت های تابع دولت خود می دانست.
در دوران این سلطان بزرگ، فرانسه از بندر تولون خود را کنار کشید و این بندر تبدیل به یک مرکز نظامی اسلامی مهم در غرب اروپا گشت.
وقتی سلطان سلیمان قانونی در اثنای سفر به وین، پیش از نبرد زیکتور وفات یافت زنگ های کلیساها بخاطر شادمانی از مرگ سلطان سلیمان به صدا درآمد و روز وفات او را جشن گرفته و از جمله اعیاد خود بشمار آوردند.
هالمر مورخ مشهور آلمانی می گوید: این سلطان از صلاح الدین (ایوبی) نیز برای ما خطرناکتر بود.
این است سلطان سلیمان قانونی، شخصیتی که تاریخش زشت نشان داده شده و با ساخت سریال حریم سلطان او را عاشق زنان و عاشق لهو و لعب نمایانده اند.
از خداوند برای نویسنده و مترجم مغفرت و رحمت الهی و برای کسانی که آن را منتشر می نمایند پاداش خیر مسألت می نماییم.
والله هو الموفق.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق