السبت، 23 مارس 2019

#کلبه_ی_در_حالِ_سوختن:

آورده¬اند که یک کشتی مسافربری در حالی که تعدادی مسافر سوار داشت، در دل دریا با طوفان شدیدی روبرو شد
کشتی غرق شد و تنها تعدادی از مسافران نجات یافتند
یکی از آن¬ها مردی بود که گرفتار امواج دریا شد؛ امواج او را به ساحل جزیره¬ای ناشناخته و دورافتاده بردند
وقتی از بیهوشی بِدر شده و به خود آمد، شروع به گریه کرده و با پروردگار خود مناجات نمود، تا این-که خداوند او را از این وضعیت دردناک نجات دهد ..
چند روز گذشت و مرد در طی این مدت از میوه درختان تغذیه می¬کرد
و از آب چاهی که در آن نزدیکی بود، تشنگی خویش را بر طرف می¬نمود.
وی کم کم از برگ¬ها و شاخه¬های درختان برای خود کلبه¬ای بنا کرد تا او را از سرمای شب و گرمای روز محافظت کند
یک روز خرگوشی را شکار کرد
شکار را به خانه برده و برای پختن غذا آتشی برافروخت؛ سپس خودش رفت تا در اطراف کلبه قدمی بزند و منتظر بماند که غذایش بر روی هیزم¬ها پخته و آماده شود.
پس از بازگشت، با فاجعه¬ای روبرو شد؛ آری! آتش کلبه و اطراف آن را در نوردیده و همه را سوزانده بود
پس از مشاهده این صحنه فریاد برآورد که: خدایا! چرا؟؟!! خدایا! چرا؟؟!!
وی با پریشانی و ناراحتی گفت: خدایا مرا در این جزیره متروک انداختی و من صبر کردم .. و اکنون کلبه¬ای که در آن می¬خوابم آتش گرفته است!! پروردگارا! چرا همه این مشکلات بر سرِ منِ بیچاره می-آید؟؟!!؟
چشمان مرد از فرط اندوه و ناراحتی بسته شد .. ولی صبح¬گاه حادثه¬ای در انتظارش بود ...!!
کشتی¬ای به جزیره نزدیک می¬شد؛ از درون آن کشتی، قایقی کوچک برای نجات مرد به جزیره فرستاده شد.
پس از این¬که مرد سوار کشتی شد، از آنان پرسید: چگونه مکان مرا پیدا کردید؟؟؟
به او گفتند: دودی را مشاهده کرده و دانستیم که شخصی در این جزیره است و احتمالا کمک می¬خواهد
سبحان الله ...
این داستان شایسته¬ی تأمل و اندیشه است!! همه¬ی ما با صحنه¬ی سوختن کلبه¬ی خویش مواجه شده¬ایم!! اما پند و عبرت موجود در این ماجرا خیلی مهم است ..
و آن عبارت از این است که: هرچقدر شرایط بد و نابسامان باشد .. شایسته است که نسبت به پروردگارت حسن ظن داشته باشی و یقین بدانی که هر تقدیری را که خداوند برایت رقم می¬زند، حکمتی دارد ..
و یقین بدانی که خداوند یا می¬خواهد خیر و منفعتی را به تو ارزانی دارد، یا می¬خواهد شری را از تو دور کند، در حالی که خودت از آن باخبر نیستی؛ پس دچار مصیبت می¬شوی!!
بدان که وقتی خداوند کلبه¬ات را می¬سوزاند، در پی آن است که تو را نجات دهد، آن هم با وسیله¬ای که خودش برایت انتخاب کرده است
این سخن پروردگار متعال را در خاطر داشته باش: (وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ) [بقره: 155 – 157] «و مژده بده صابران را. آن کساني که چون مصيبتي به آن¬ها برسد گويند: ما از آن خدا هستيم و به سوي او باز می¬گرديم. آنان درود و رحمت خدا شامل حال¬شان است و ايشان¬اند هدايت شوندگان»
و نیز می¬فرماید: (وَعَسَى أَن تَكْرَهُوا شَيْ‍ئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّوا شَيْ‍ئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ) [بقره: 216] «و بسا شما چيزی را نمی¬پسنديد در حالی که به نفع شماست؛ و بسا چيزی را دوست می¬داريد و آن به زيان¬تان است؛ و خداوند می¬داند و شما نمی¬دانيد».
و این قول نبی کریم را یاد آور شو: ابن عباس رضی الله عنهما می¬گوید: نبی کریم صلی الله علیه وسلم فرمود: (.. احْفَظِ اللهَ تَجِدْهُ أَمَامَكَ، تَعَرَّفْ إِلَى اللهِ فِي الرَّخَاءِ يَعْرِفْكَ فِي الشِّدَّةِ، وَاعْلَمْ أَنَّ مَا أَخْطَأَكَ لَمْ يَكُنْ لِيُصِيْبَكَ، وَمَا أَصَابَكَ لَمْ يَكُنْ لِيُخْطِئَكَ، وَاعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مَعَ الصَّبْرِ، وَأَنَّ الْفَرَجَ مَعَ الْكَرْبِ، وَأَنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً) «خداوند را به ياد داشته باش تا در برابر خود، او را بيابی؛ در هنگام آسايش و آسودگي، خدا را به ياد داشته باش تا در موقع سختي و دشواري، حافظ و نگهدار تو باشد و بدان که آنچه که برای تو مقدر نشده است، مطمئناً به تو نمی¬رسد و آنچه که برای تو مقدر شده است، ممکن نيست که از تو بگذرد و حتماً به تو می¬رسد. همانا فتح و پيروزي، با صبر؛ و موفقيت، با زحمت و مشقت همراه است و با هر سختي و دشواري، آسایش و آسودگي است». [المقاصد الحسنة، ص: 188]
هنگامی که کلبه¬ات آتش می¬گیرد و چالش¬ها به سراغت می¬آیند، اگرچه که پی در پی دچار سختی¬ها و بلاها شوی، به یاد داشته باش که خداوند حکمتی دارد .. پس نسبت به پروردگارت حسن ظن داشته باش .. عجله نکن و به صبر چنگ بزن؛ چه بسا که خداوند برایت خیر و خوبی بخواهد.
ذهن خود را به داشتن اندیشه و خیال مثبت عادت بده .. توانایی پشت سر نهادن مشکلات و سختی¬ها بستگی به میزان نیروی مثبت موجود در مخزن سوخت تو دارد.
پیوسته در پناه الله باشید

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق